Tilbake

Brukermedvirkning og evaluering

Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Individuell plan

Hvis barnet/pasienten/brukeren er i en situasjon hvor det har behov for langvarige og koordinerte tjenester, kan barnet ha rett til å få utnevnt en ansvarsgruppe og få utarbeidet individuell plan (IP). Alle ansatte som ser behovet for langvarige og koordinerte tjenester har ansvar for å melde fra om dette til sin tjenesteleder. Det må gis samtykke fra barnet/ungdommen/foresatte/bruker til å opprette ansvarsgruppe og IP.

Ansvarsgruppe er en arbeidsform når det er behov for langvarige og koordinerte tjenester, og ledes av en koordinator.

Individuell plan skal:

  • bidra til at tjenestemottakeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, herunder å sikre at det til enhver tid er en tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølgingen av tjenestemottakeren.
  • kartlegge tjenestemottakerens mål, ressurser og behov for tjenester på ulike områder, samt å vurdere og koordinere tiltak som kan bidra til å dekke tjenestemottakerens bistandsbehov
  • styrke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker og eventuelt pårørende, og mellom tjenesteyter og etater innen et forvaltningsnivå eller på tvers av forvaltningsnivå.

Individuelt Tilrettelagt Opplæring

En individuelt tilrettelagt opplæringsplan (ITO) tas i bruk når elevers individuelle opplæringsmål/opplæringsområder er sakkyndig vurdert av Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, som har tatt utgangspunkt i Kunnskapsløftet, enten fra den generelle delen, eller fra de enkelte fagplaner.

En ITO er en opplæringsplan, spesielt utarbeidet for den enkelte elev.

En ITO skal inneholde hvilke kompetansemål/opplæringsmål eleven skal arbeide etter, i hvilket omfang eleven skal arbeide med oppsatte mål, og hvordan eleven skal arbeide for å nå disse.

En ITO skal fungere som et dynamisk arbeidsverktøy for alle lærerne som er involvert i opplæringen av eleven, og justeres etter hvert som elevens mål, arbeidsmetode eller organisering endres.