Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.
Individuell plan
Hvis barnet/pasienten/brukeren er i en situasjon hvor det har behov for langvarige og koordinerte tjenester, kan barnet ha rett til å få utnevnt en ansvarsgruppe og få utarbeidet individuell plan (IP). Alle ansatte som ser behovet for langvarige og koordinerte tjenester har ansvar for å melde fra om dette til sin tjenesteleder. Det må gis samtykke fra barnet/ungdommen/foresatte/bruker til å opprette ansvarsgruppe og IP.
Ansvarsgruppe er en arbeidsform når det er behov for langvarige og koordinerte tjenester, og ledes av en koordinator.
Individuell plan skal:
- bidra til at tjenestemottakeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, herunder å sikre at det til enhver tid er en tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølgingen av tjenestemottakeren.
- kartlegge tjenestemottakerens mål, ressurser og behov for tjenester på ulike områder, samt å vurdere og koordinere tiltak som kan bidra til å dekke tjenestemottakerens bistandsbehov
- styrke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker og eventuelt pårørende, og mellom tjenesteyter og etater innen et forvaltningsnivå eller på tvers av forvaltningsnivå.
Individuell opplæringsplan
En individuell opplæringsplan (IOP) tas i bruk når elevers individuelle opplæringsmål/opplæringsområder er sakkyndig vurdert av Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, som har tatt utgangspunkt i Kunnskapsløftet, enten fra den generelle delen, eller fra de enkelte fagplaner.
En IOP er en opplæringsplan, spesielt utarbeidet for den enkelte elev.
En IOP skal inneholde hvilke kompetansemål/opplæringsmål eleven skal arbeide etter, i hvilket omfang eleven skal arbeide med oppsatte mål, og hvordan eleven skal arbeide for å nå disse.
En IOP skal fungere som et dynamisk arbeidsverktøy for alle lærerne som er involvert i opplæringen av eleven, og justeres etter hvert som elevens mål, arbeidsmetode eller organisering endres.