Tilbake

Samhandling med barn og unge

Hvordan barn kommuniserer at de har det vanskelig vil variere fra barn til barn. En liste over signal vil derfor aldri kunne være fullstendig og signalene må sees i forhold til barnets alder og situasjon.

Hjelpemidler til samtale og observasjon

Bedre Tverrfaglig Innsats - BTI-modellen

BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. BTI-modellen beskriver arbeidsprosesser og samhandling mellom tjenestene, og viser veien fra bekymring til handling.

Handlingsveileder

Handlingsveileder beskriver steg for steg hvordan du som ansatt kan gå frem når du opplever en undring eller bekymring for et barn eller en ungdom

Handlingsveilederen (BTI-veilederen) skal vise veien fra bekymring til handling og fungere som et verktøy for ansatte som arbeider med barn og unge. Videre er det et mål at veilederen skal sikre ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenester og sikre kontinuitet i oppfølgingen av den gravide/barnet ungdommen dersom det konstateres at barnet har behov for kommunens hjelpeapparat.

Melhus – BTI – Bedre samarbeid for barn og unge i Melhus kommune (bedreinnsats.no)

Stafettlogg og stafettholder

Et viktig mål i handlingsveilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettlogg og stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til.

Stafettlogg

Stafettloggen er et elektronisk arbeidsverktøy for å registrere innsats og beslutninger som tas rundt gravide, barn, unge og foreldre/familier.  Den er en loggbok for barn/ungdom, der informasjon om alle iverksatte hjelpetiltak og involverte personer er samlet på ett sted.

Sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres.

Stafettholder

Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere: kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.