Tilbake

Samhandling med barn og unge

Hvordan barn kommuniserer at de har det vanskelig vil variere fra barn til barn. En liste over signal vil derfor aldri kunne være fullstendig og signalene må sees i forhold til barnets alder og situasjon.

Hjelpemidler til samtale og observasjon

Bedre Tverrfaglig Innsats - BTI-modellen

BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. BTI-modellen beskriver arbeidsprosesser og samhandling mellom tjenestene, og viser veien fra bekymring til handling.

Handlingsveileder

Handlingsveileder beskriver steg for steg hvordan du som ansatt kan gå frem når du opplever en undring eller bekymring for et barn eller en ungdom

Handlingsveilederen (BTI-veilederen) skal vise veien fra bekymring til handling og fungere som et verktøy for ansatte som arbeider med barn og unge. Videre er det et mål at veilederen skal sikre ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenester og sikre kontinuitet i oppfølgingen av den gravide/barnet ungdommen dersom det konstateres at barnet har behov for kommunens hjelpeapparat.

Melhus – BTI – Bedre samarbeid for barn og unge i Melhus kommune (bedreinnsats.no)

Stafettlogg og stafettholder

Et viktig mål i handlingsveilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettlogg og stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til.

Stafettlogg

Stafettloggen er et elektronisk arbeidsverktøy for å registrere innsats og beslutninger som tas rundt gravide, barn, unge og foreldre/familier.  Den er en loggbok for barn/ungdom, der informasjon om alle iverksatte hjelpetiltak og involverte personer er samlet på ett sted.

Den skal sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres.

  • En stafettlogg er et samhandlingsverktøy som benyttes i samarbeidet rundt et barn eller ungdom. Stafettloggen er verktøyet når for eksempel foreldre og barnehage/skole skal samarbeide på tvers av fag og enheter
  • En stafettlogg er en elektronisk loggbok som dokumenterer alle tiltak, møter og viser hvem som er involvert. I Stafettloggen er alle igangsatte tiltak med vurderinger for hvert barn samlet. I Stafettloggen beskrives de avtaler som er inngått 
  • Stafettloggen erstatter ikke fagsystemer eller dokumentasjonskrav som følger av profesjon (som for eksempel helsepersonell) 
  • Stafettloggen skal sikre at barnet/ungdommen får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud 
  • Stafettloggen skal sikre barnets/ungdommens/foresattes medvirkning og innflytelse 
  • Stafettloggen skal styrke samhandlingen mellom tjenestene, barnet/ungdommen og foresatte 

Stafettholder

Som stafettholder er du den som har hovedansvar for stafettloggen, som følger opp barnet og familien, og som sikrer framgang i arbeidet. Alt gjøres i samarbeid med barnet/ungdommen og familien, og eventuelt andre deltakere i planen. Stafettholderen kan byttes etter hvert som en sak utvikler seg, og bør være den som naturlig har tettest kontakt med barnet/ungdommen og/eller familien, eller et ekstra koordineringsansvar.

Den som avdekker behov for stafettlogg, melder sin nærmeste leder. Leder utnevner stafettholder ut i fra behov i saken. Kontakt lokal administrator i kommunen for å få brukerkonto i Visma Flyt samspill. Ledelsen og resuursperson på din arbeidsplass vet hvem som er lokal administrator. 

  • sikre informert samtykke fra foresatte 
  • legge til rette for at foresatte og aktuelle samarbeidspartnere deltar i arbeidet 
  • avklare ansvar og forventninger med stafettloggen 
  • sikre god informasjon og dialog med foresatte gjennom hele prosessen 
  • sikre helhetlig kartlegging med utgangspunkt i barnets/ungdommens mål, ressurser og behov 
  • sikre god samhandling mellom aktørene og  med relevante tjenesteytere i andre sektorer etter hvert som flere aktører kobles på 
  • sikre samordning av tjenestetilbudet og god fremdrift i arbeidet med stafettloggen 
  • sikre felles forståelse av målene i stafettloggen 
  • initiere, innkalle og eventuelt lede møter knyttet til barnet/ungdommen 
  • følge opp, evaluere og oppdatere stafettloggen 
  • følge opp og evaluere arbeidsprosessen 
  • referent velges av stafettholder og det gjøres en oppsummering i felleskap før møtet avsluttes 

Dersom det er behov for bytte av stafettholder kan dette avklares mellom partene i møte. Foresattes ønske om hvem som skal ta over stafettholder skal vektlegges. Hvem som er ny stafettholder skal meldes inn til tjenestestedleder. Dersom stafettholder ikke er avklart, blir dette tjenestestedleder sitt ansvar.