Internkontroll skal sørge for at vedtatte prosedyrer blir fulgte og at pålagte og planlagte oppgaver blir gjennomførte.
Kommunen har ansvar for mange ulike oppgaver, både lovpålagte og ikke lovpålagte oppgaver. Kommunestyret har det overordnede ansvaret for tilsyn og kontroll av oppgaver i kommunen. Kommunaldirektøren er den øverste administrative lederen for den kommunale organisasjonen. Kommunaldirektøren skal sørge for at Melhus kommune utvikles og drives i samsvar med lover og regler og de politiske vedtak som er fattet. Det er kommunaldirektøren sitt ansvar at kommunestyret og andre kommunale politiske organer får gode og gjennomarbeidede faglige utredninger som grunnlag for sine beslutninger, og at de vedtatte beslutningene settes ut i livet på en god måte.
Les mer om: Internkontroll i kommunene – KS
Hensiktene med internkontroll er:
- Helhetlig styring og riktig utvikling i kommunen
- Kvalitet og effektivitet i tjenestene
- Godt omdømme og legitimitet
- Etterlevelse av lover og regler
Systemer for internkontroll
Skoleeier skal ha internkontroll for å sikre at regelverket blir fulgt. Internkontroll er en del av kommunen og fylkeskommunens ledelse og styring. Kravet om internkontroll er fastsatt i kommuneloven § 25-1. Dette er en fellesbestemmelse som gjelder for de ulike sektorene i kommunen og fylkeskommunen.
I § 25-1, tredje ledd står det at kommunedirektøren skal:
- a. utarbeide en beskrivelse av virksomhetens hovedoppgaver, mål og organisering
- b. ha nødvendige rutiner og prosedyrer
- c. avdekke og følge opp avvik og risiko for avvik
- d. dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig
- e. evaluere og ved behov forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll